SSDK Infosenter

NYHETER => Nyheter => Emne startet av: PTELLNES på februar 25, 2018, 09:49:02 pm

Tittel: Problemer med gir på båten.- oppdatert 8. mars kl 23
Skrevet av: PTELLNESfebruar 25, 2018, 09:49:02 pm
Siste nytt står lengst nede:
 
8) avvik med gir på båten. Båtkoordinator har lead og jeg har fått i oppdrag å informere.
- Mer info når problemet og omfanget er nærmere utredet.
- Terminturer går som vanlig, dersom ikke annen melding i påmeldingstråd for dykket.

Møt opp og meld dere på som vanlig.

 8)
Status 28/2: Båten er ikke reparert enda. Så den blir ikke tilgjengelig torsdag. Eventuelt dykking må skje fra land. Se ellers i tråden for termindykket.
Båtfolket jobber med båten i morgen.
 8)
Status 2/3: ØF leverer mer olje i dag. Prøvetur fredag em. , LOOKING good, fingers crossed.
 8)
Status 2/3 fredag: Vi tuffet en kveldstur fra Algerøykaien til Barmane. Maks turtall 1800 rpm for å spare på giret.
Ingen avvik. Litt etterfylling av girolje. Vi mistenker rød olje i skutebunne er rester etter at oljen ble tappet ut der ifm rep.
 8)
Status 3/3 lørdag: Vi tuffet en tur til Algerøykaien til Algerøysanden. Kan opplyse at motstrø er møtstrøm uansett. Også når strømmen snur. Må ikke forveksles med kompasskurs. Kompasset er alltid rett. (ALLTID for de som er litt trege). Ingen avvik. Maks turtall 1800 rpm for å spare på giret. Fortsatt var det mulig å peile girolje nivået var på min.
 8)
Status 4/4 søndag: Vi tuffet en termintur til Grunnasundet (6x spøkelser). Max rpm 1800 for å spare på giret. Vi peilet girolje før start siden det var beskjedent med olje fylte vi på 2 dl. Giret virket som normalt hele tiden. Ingen avvik. Ved retur Algerøykaien peilet vi på giret, da var det to streker på peilepinnen.
Vi la en oljeabsorberende klut i skutebunn som forhåpentligvis trekker til seg den røde oljen som forhåpentligvis er rester fra reparasjonen.
:-)
Forslag stil styrevedtak mandag: Kjør terminturer som normalt. Men max rpm 1800. Peil oljenivå før og etter tur. Kommuniser som nødvendig med båtkoordinator, som tar action sammen med sine støttekontakter etter behov.

Ny vurdering om en måned når vi har fått kjørt litt, fulgt med litt og har bedre grunnlag for å vurdere/konkludere.

 8) Støttekontaktene(PET+KE+LMV++) vurderer testkjøring ved behov, for å se om den røde fargen i skutebunn er borte.(red oil from hell). NEI NEI dette er test, kun støttekontakter får være med ;-)
 8)
- Det ble fylt på 2.5 l girolje før avgang torsdag 8.mars (til max på peilepinnen)
- - Ved ankomst var anslagsvis 0,7 liter borte (lunkefart 1200 ish omdreininger)
- - - Se bilde for nivå på peilepinnen etter ankomst
(http://www.ssdk.org/smf/index.php?action=dlattach;topic=3059.0;attach=5933;image)
- - - - Oljen må peiles før neste tur for å se hvor mye som "lekker" når baten likker i ro ved kai


Det må gjøres tiltak - Når båten har lagt i ro en dag eller to og vi har peilet på nytt er det tid for å konkludere hvilke tiltak.




Tittel: Sv: Problemer med gir på båten.- oppdatert 8. mars kl 23
Skrevet av: caromars 10, 2018, 07:11:59 pm
Status i dag:

Peilet olje før avgang, peilepinnen var tørr. Fylte på ca. 7 dl før turen. Vi målte på nytt i Rabbarosen, og det hadde da minket litt. Vel tilbake på Algrøy målte vi igjen, og det var da nesten helt tomt igjen. Så da fylte vi på rundt en liter til.

Det var også ganske under minimumsnivå for kjøleveske før turen, så der fylte vi opp til max. Ikke merkbart svinn etter turen.

Grease-hylsa ble også fyllt på litt.

Konklusjonen er vel at båten lekker gearolje som en sil...
Tittel: Sv: Problemer med gir på båten.- oppdatert 8. mars kl 23
Skrevet av: TCBERGERmars 11, 2018, 03:57:26 pm
Bare for å oppfriske i kjent kunskap.
Bunnen av gearet ( som er i aluminium) er tært, det ble skrapt rent og påført epoxy sist motoren var ute, ingen av de som så tilstanden da likte det de så..

Idag fortøyde vi båten på Algrøy kai ( 90 grader av selve kaien) og slengte en del Zalo i skutebunnen for å pynte på utseende av lensevatnet, hadde nok vært nest med en absorberende olje «pølse» fra biltema intill avgjørelse er tatt.

Trur nok dessverre båten må på land for å evt fikse/ bytte huset på gearet.