*

Content

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
august 18, 2019, 12:02:49 am

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Permissions

Skrevet av Emne: 2006_01_12 på tur til Herdlevær  (Lest 2024 ganger)

Utlogget PerEinarTellnes

• Medlemmer 2017
  • Hero Member
  • *
    • Lyktespesialiste
2006_01_12 på tur til Herdlevær
« på: januar 14, 2006, 10:01:51 pm »
5 SSDK'ere heiv seg rundt og tok en liten torsdagstur. Etter en liten samling på Statoil Kolltveit ble det kolonnekjøring utover mot Kollsnes.
Etter en halvtime var vi fremme på bestemmelsesstedet, Herdlevær kai. Her skulle det dykkes.
Helge hadde vært her før og i tussmørket mellom kulingkasten fikke vi en kort innføring i bunnforholdene på stedet. Vi hørte ikke så mye, men skjønte jo at dette var bra greier.
Utstyret ble rigget og de som hadde litt ekstra måtte dele litt med de som manglet noe. Min backuplykt kom således i andre sine hender denne kvelden, for lys det må man ha når man er på nattdykk. (ikke stol på pakkesjefen håvard)

Vi hoppet etterhvert i. Tre i et lag og to i det andre. Vi som var tre svømte til venstre for kaien og utover. Det var sandbunn som gikk over i skråning nærmest land. Og noen bergnabber som stakk opp enkelte steder mellom sanddynene.  Vi svømte utover, stort sett i overgangen mellom skråning og sandbunn. Helge lengst opp i skråningen for han hadde vist tenkt å finne stortorsken.

På veien passerte vi et torskegarn. Og der hang det flotte 3-4 kg's torsker på rekke og rad. Så da steg forventningen et par hakk. Her var det jo faktisk fisk !!!. Ikke lenge etter så jeg konturene av det som viste seg å være en flott breiflabb. Den ble trygt plassert i fangstnettet.

En del annen fisk var også å se, samt krabber innimelom steinene og et par ut på sandbunnen. Jeg prøvde å få has på noen flotte lyr, men de lot seg ikke lure denne gangen.

Kamskjell og kuskjell var det også. Ikke i store mengder men noen ble det da.
På ca halv tid snudde vi og svømte tilbake, for min del litt nærmer land langs og litt oppe i skråningen. Perfekte forhold for torsk, men ingen (untatt et par som var for små) kom til syne i skjæret fra lykten.

Tilbake på kaien etter 45 minutter. Av med flaskene og . Deretter inn i "dykkebua" der ble det servert varm kakao og vi snakket litt om dagens opplevelser. Helge hadde også med seg en flott torsk. Den eneste av det slaget denne kvelden, men det er nok flere der ute.

Så av med drakten og tilbake til klubbhuset for noen av oss. Der ble det skylling av utstyr og luftfylling.

Kamskjellene vi hadde ble klargjort for steikepanna og med en kreativ blanding av ymse krydder vi fant oppe i skapet ble det en alldeles velsmakende kveldsrett før vi etterhvert satte veien hjemover.

Og det skulle ikke forbause meg om det blir ny samling på statoil kolltveit i nærmeste fremtid?
Kansje på søndag i seks-tiden? For dette fristet til gjentakelse. Så det er bare å ta med statoilkoppen og sette av noen timer søndag kveld.
Kansje en gyllen mulighet til søndagsdykk på et ukjent sted før trollet igjen kommer i rute med avgang fra Aplalvågen. Det gleder vi oss selvsagt også til  ;D

Er du på forsiden kan du se bilder i større format ved å trykke pålinken  "mer fra SSD dykkelogg" under.

Hilsen
Per Einar
6 dykk hittil i år

« Siste redigering: januar 16, 2006, 12:35:40 pm av admin »
mvh
PerEinarTellnes

SSDK - You'll Never Dive Alone