*

Content

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
september 18, 2019, 03:28:40 am

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Permissions

Skrevet av Emne: 16 01 06 søndagsdykk  (Lest 2883 ganger)

Utlogget agro

• Newbie
  • *
16 01 06 søndagsdykk
« på: januar 16, 2006, 03:45:59 pm »
Etter å ha sovet dårlig siden torsdag pga de mange mulige blinkskuddene vi kunne tatt da vi var på Herdlevær sist,da vi ikke hadde med kamera, hadde vi ikke noe valg. Vi måtte tilbake! Vi hadde jo sett en del nye arter, bl.a en snegle jeg lenge har ønsket og sett- Janollus cristatus!

Været var noe bedre enn sist, vi kunne ihvertfall stå oppreist denne gangen...

Da vi kom oss ut i vannet viste det seg raskt at dette ikke var noen bomtur. Etter det første minuttet fant vi en kantnål, som villig lot seg forografere.

Vi kom over kolonier med sjøharer, og flere kantnåler lå og ventet på oss. I tillegg fant vi en stor kantnål på hele 50 cm!
Det var en hel masse forskjellige sneglearter, men Janollus glimtet med sitt fravær. Litt skuffet letet jeg rundt i tangen da jeg plutselig kom over en 5 cm stor reke- en sånn cleaner shrimp som man ser fra dykketurer i eksotiske farvann...dette var av arten Lebbeus polaris. Jeg var så glad og gledet meg til å se bilde av den da vi kom på land.

I tillegg fant vi en stankelbeinkrabbe som var av den "nyoppdagede" arten fra forrige gang, så gleden var stor da den dukket opp...

Etter 55 min avsluttet vi dykket, kroppen ga beskjed om at nå begynte det å bli litt kaldt. Da vi kom på land viste det seg at Håvard som var fotograf for dagen ikke hadde sett noen reke, han hadde tatt bilde av en skall-lus som lå ved siden av...

Ja, ja, men jeg har minnet...

Anne Grete

Her kommer et utvalg av blinkskuddene

« Siste redigering: februar 16, 2006, 02:16:47 am av admin »

Utlogget agro

• Newbie
  • *
SV: 16 01 06 søndagsdykk
« Svar #1 på: januar 16, 2006, 04:17:07 pm »
noen fler bilder

« Siste redigering: februar 16, 2006, 02:18:28 am av admin »

Utlogget admin

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #2 på: januar 16, 2006, 05:46:24 pm »
Sitat
Ja, ja, men jeg har minnet...

enig med du, bildene er for å minne oss på at vi var akkurat der ::)

Jeg likte stankelbeinkrabben best jeg da.

Og nå er jeg rinelig klar for å komme i gang med foragraferingen min. Huset er på plass og det  har så vidt vært i sjøen

Har skjønt at det er viktig med diffuser, brukte tape (maskeringstape) foran blitsen utenpå huset. Det så ut til å fungere på et vis ;D

Er det andre rare innstillinger som det er lurt å huske på?, bruker dere den interne blitsen i det hele attt nå?

hilsen
per einar
« Siste redigering: januar 16, 2006, 05:52:57 pm av admin »

Utlogget agro

• Newbie
  • *
« Svar #3 på: januar 16, 2006, 09:29:17 pm »
Hallo!

Angående fotografering er du helt avhengig av diffuser, særlig om det er mye partikler i vannet. Uten diffuseren vil hele bildet bli fylt med opplyste hvite partikler, dette fordi internblitzen sitter for nær kameraet.

Ved bruk av internblitz justerer vi blenderen selv (størst mulig åpning), sånn at mest mulig lys slipper til, og kun selve motivet kommer i fokus (ingen dybdeskarphet). Bruker også isoinnstilling 400 og makrofunksjon, siden internblitzen begrenser fotograferingen til nærbilder (om en ønsker farger).

Er det klart vann og godt med naturlig lys går det bra å ta bilder på lengre avstand, og heller legge til farger etter beste evne i photoshop eller lignende i ettertid (har faktisk fungert ganske bra!).

Ellers er det viktig å ta bilder av motivet fra alle mulige og umulige vinkler, blinkskuddet kommer som oftest når man minst venter det....

Tror dette er de beste tipsene jeg kommer på i farten...

Hilsen Håvard