Content

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
april 26, 2018, 09:42:35 am

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Permissions

Skrevet av Emne: Søndag 18. februar 2018  (Lest 331 ganger)

Utlogget caro

• Leder for SSDK
  • Moderator
  • Hero Member
Søndag 18. februar 2018
« på: februar 18, 2018, 08:20:43 pm »
Mulig uværet fra tidligere i uken har skremt bort noen, eller kanskje det er vinterferiens skyld, men vi ble kun fire dykkere i dag. Heldigvis for dykkeleder var vi to båtførere.

Været begynte litt schizofrent, med sol, regn og hagl om hverandre. Men vind var det ikke så mye av, heldigvis.

På veg nord hadde jeg lagt merke til at det såg stille og fint ut i holmene vest for Solsvik, så vi satte kursen mot Hjelmo. Og der var det riktig så behagelig!
Jeg og Øyvind H dykket først, vi gikk nordover med land på venstre hånd. Startet med nokså kjedelig sandslette, hvor det eneste å se var en glassmanet og en forlatt teine. Teina var av av den hjemmelagde sorten. Blå kanne med sement i bunn. Har sett flere slike. Den hadde tydeligvis lagt lenge, for den var halvveis nedgravd i sand og med mye groe. Så vi måtte tømme den for sand først. Det medførte nullsikt på null komma niks... Heveballongen jeg hadde tatt ut av lommen var sporløst forsvunnet. Selv etter at sanden hadde lagt seg litt, kunne vi ikke finne den, så Øyvind måtte frem med pølsa si i stedet.

Ikke lenge etter finner vi enda en teine. Denne er av sammenleggbar type, så vi tar den med oss på slep. Etter en liten stund forsvinner buddy på ny i en sky av sand og mudder. Fisk! tenkte jeg, men oppdaget fort at det var nok en teine. Også denne ble tatt med.

Så, endelig noe liv. En liten lomre, eller det var en STOR lomre, til lomre å være. Den vil nok dansken ha, tenkte jeg, så jeg tok den med. Så fant vi teine nummer fire. Øyvind hadde nok å bære på, så den tok jeg. Sammenleggbar type denne også. De er jo ikke tunge å dra på, men med kamera, fangstnett og lykt med cannister, kan jeg love at det ble mer enn nok å holde styr på!

I båten var spenningen stor, men vi måtte skuffe med at fangsten ikke var av den spiselige sorten. Bortsett fra noen få kamskjell, da. Og lomren, som Georg ble glad for.

Så var det siste par sin tur. Vi kunne melde om veldig fint terreng der vi avsluttet vårt dykk, så de startet der. Og svømte stort sett rundt i samme område hele dykket, før de ble plukket opp på omtrent samme sted. De kunne også melde om flott terreng. Masse kamskjell hadde de også med.

Solen hadde for lengst dukket opp på himmelen og sjøen blitt enda roligere da vi kom tilbake til Vik. En perfekt søndag!

Heveballongen hadde forresten tatt turen til overflaten og ble plukket opp av båten, så da var det mysteriet løst 😉

« Siste redigering: februar 18, 2018, 08:24:52 pm av caro »
93 83 61 81

Annonsører og sponsorer:

Din annonse her?
Norges dykkeforbund:
Klubber vi samarbeider med:

Halden Sportsdykkere

Sande Dykkerklubb
Sotra Sportsdykkerklubb Stem på SSDK
Linker:

Fjell Idrettsråd