*

Content

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
januar 16, 2019, 03:41:46 am

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Permissions

Skrevet av Emne: Torsdag 13. desember 2018  (Lest 94 ganger)

Utlogget caro

• Leder for SSDK
  • Moderator
  • Hero Member
Torsdag 13. desember 2018
« på: desember 14, 2018, 12:57:51 pm »
Dette var en nydelig kveld for dykking, stjerneklart, vindstille og ikke så altfor mange minusgrader.
Etter noe forsinket avgang (kø og kaffekjøping), satte vi kursen for Søra og Nordra Veløyvika, like sør for Blekskjera i Skålvikosen.

Her har vi ikke dykket på en stund, tror jeg, for kamskjellene lå tett i tett enkelte steder.
5 dykkere ble fordelt på området i to par. Det var litt strøm enkelte steder. Torsken står grunt, merket vi (typisk at man ser torsk først på veg til sikkerhetsstoppet!)

Jeg var så heldig å få se en stim med blekksprut (european common squid, Loligo vulgaris) – 5-6 stk som kom bort for å sjekke meg ut, før de forsvant som små torpedoer i ful fart ut i mørket. Fikk ikke tatt noe ordnetlig bilde for det skjedde så fort. Kjersti fikk se sin første rognkjeks og Thor Henning fikk med seg en fin flabb opp.

Vi fant som vanlig noen teiner, men den ene jeg prøvde å sende opp kom nok aldri til overflaten (og jeg har mistet markeringsbøye og spool  >:() Hadde ikke med meg heveutstyr til å få opp den andre teinen og garnet vi fant.

Scootergutta skulle dykke i siste pulje. Dessverre sviktet ene maskinen, så det ble en motorisert dykker og en som måtte ta svømmemusklene i bruk. De svømte nordover mot broen med land på venstre hånd. Det var så stille og klart at vi i båten kunne se dem helt tydelig der de svømte og scootret rundt under oss. Det tok ikke så lang tid før det kom opp et par teiner, men den ene datt av akkurat da vi skulle løfte dem opp. Så i dette området ligger det litt skrot til en annen gang.

Den motoriserte dykkeren hadde funnet seg en liten (men godt over minstemål) torsk og den største, feiteste lyren vi noen gang ha sett en dykker komme opp med.

Svensken serverte sjokoladekake, og på himmelen lyste måne og stjerneskudd, mens vi fornøyde satte kursen tilbake til Apalvågen.

93 83 61 81